واقعا مدیا کانورترها چه کاری انجام می‌دهند؟

درست است که تا کنون مس ثابت کرده که می‌تواند در پروژه‌ها کاربردی امنیتی در زمان گذشته مناسب باشد اما امروزه با افزایش نیازها، ارتقا به سمت فیبر نوری غیر قابل کتمان است. کافی است تصور کنید: داشتن هیچگونه نگرانی بابت رعد و برق یا الکترومغناطیس و امواج رادیو فرکانسی! داشتن پهنای باند قابل دسترس بیشتر و ساپورت مسافت‌های طولانی! این بدان معنی است حتی در صورت سیم کشی در مسافت‌های طولانی به راحتی می‌توانید حجم بالایی از اطلاعات را انتقال دهید. به همه این مزیت‌ها قابلیت اطمینان به طور متوسط 99% را هم اضافه کنید که باعث می‌شود مبحث فیبر نوری به عنوان بحثی جدی در راس قرار بگیرد. همچنین می‌توان فیبرنوری را به عنوان رسانه‌ای کارآزموده به حساب آورد که بارها و بارها توسط دولت ها و سازمان‌های نظامی در دهه‌های ماقبل در اوج جنگ سرد تست شده است.

خوشبختانه امروزه هزینه‌های فیبر نوری به اندازه‌ای که در سالهای قبل از 1950 میلادی بود گران نیست و هزینه‌های آن قابل مقایسه با کابل مسی نمی‌باشد.علاوه بر این plug & play بودن تجهیزات آن ، نصب آسان و دردسر بسیار کمتری را برای شما به همراه خواهد داشت. در واقع ازدواج تکنولوژی فیبر نوری با پروژه‌های حساس می‌تواند منتهی به بهشتی رویایی شود.
چه چیز بهتر از این که بتوانید این‌همه مزایای فیبر نوری را در سیستم‌های حفاظتی و کابردهای امنیتی به کار ببرید؟ مدیا کانورترها یا مبدل‌های فیبر نوری (که تکنولوژی آنها در ایران نیز بومی شده است)، رنج وسیعی از انواع سیگنال‌ها را پوشش می‌دهند و به آسانی و به سرعت شما را قادر به حفظ و افزایش حجم دیتای ارسالی می‌کنند.

 

واقعا مدیا کانورترها چه کاری انجام می‌دهند؟

با زبان ساده مدیا کانورترها یک سیگنال از کابل مسی را می‌گیرند آن را تبدیل به یک سیگنال نوری سبک می‌کنند و از طریق فیبر نوری آن را انتقال می‌دهند. آن سوی دیگردر انتهای فیبر نوری، گیرنده مدیا کانورتر سیگنال نوری را دریافت کرده و مجددا آن را به سیگنال مسی برمی‌گرداند.
برای مثال اگر یک سیگنال اترنت وارد فرستنده فیبر نوری شود، همین سیگنال اترنت در آن سوی فیبر نوری از طرف گیرنده دریافت شده و به همان صورتی که بود به شما تحویل داده می‌شود. همین روند برای سیگنال‌های دیتا مانند RS232 و Rs485 و Rs422 و به همان خوبی برای سیگنال‌های دوربین‌های CCTV نیز صدق می‌کند. مدیا کانورترها به صورت جفت می‌باشند که یکی در ابتدا و دیگری در انتهای لینک فیبر نوری قرار می‌گیرند.

مزایای مدیا کانورترها:

مدیا کانورترها هنگامی که می‌خواهید یک سیستم امنیتی را با بالاترین کیفیت طراحی کنید مزایای بیشماری را در بر دارند.
 تجمیع انواع سیگنال‌ها: از آنجاییکه کابل فیبر نوری پهنای باند بالایی دارد، مدیا کانورترها این قابلیت را برای شما دارند که بتوانند چندین سیگنال را همزمان با هم مالتی پلکس کرده و از طریق یک کر فیبر نوری ارسال نمایند.
 حذف نویز: استفاده از کابل فیبر نوری و مدیا کانورترها انواع نویزهای الکترومغناطیس و رادیویی موجود در اطراف سیستم شما را به راحتی حذف می‌کند.
 حفاظت در برابر رعد و برق : مدیا کانورترها در برابر اتصال به زمین، ولتاژهای گذرا و رعد و برق که می‌تواند به هر نوع سیستمی آسیب برساند عایق هستند.

معمولا کجا از مدیا کانورتر در صنعت حفاظت استفاده می‌شود؟

 نظارت تصویری
نظارت تصویری انقدر اهمیت دارد که هیچ مسئولی اجازه نمی دهد به خاطر رعد و برق، نویز و یا مسائل از پیش تعیین نشده دیگر دچار توقف شود. بسته به اینکه سیستم حفاظتی شما به صورت آنالوگ است و یا به صورت دوربین‌های IP انتخاب‌های متعددی از مدیا کانورتر در اختیار شما می‌باشد. همچنین بسته به تعداد دوربین‌ها، مدیا کانورترهایی جهت انتقال یک دوربین و یا مدیا کانورترهایی که سیگنال‌های چند دوربین را جهت انتقال از روی یک کر فیبر نوری مالتی پلکس می کند وجود دارند.
برای دوربین‌های آنالوگ، مدیا کانورترها آپشن‌های زیادی از جمله دیتاهای کنترلی به صورت دو نوع یک طرفه و یا دو طرفه (forward or bidirectional) و همچنین صوت یک طرفه و دو طرفه و کانتکت رله‌ای و حتی تلفن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.
برای دوربین‌های IP نیز مدیا کانورترها می‌توانند به صورت نقطه به نقطه استفاده بشوند یا به صورت یک سوییچ شبکه ای با خروجی فیبر نوری که بتواند همزمان سیگنال چند دوربین را مالتی پلکس کرده و انتقال دهد. همچنین این سوییچ‌ها به صورت POE می‌باشند که می‌توانند پاور مورد نیاز دوربین‌ها را نیز فراهم کنند. مفید بودن قابلیت POE این سوییچ‌ها زمانی به چشم می آید که در محل نصب دوربین برای دسترسی به پاور در محدودیت باشید.

 کنترل دسترسی:

کنترل دسترسی در Card reader ،Keyboard، Intercom و سیگنال‌های Contact closure نیازمند به سیگنال با بیشترین قابلیت اطمینان می‌باشد. همه این سیگنال‌ها می‌تواند بالاترین قابلیت اطمینان را از طریق فیبر نوری و مدیا کانوتر داشته باشد. اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید شما دارای سیستم CCTV در یک مکان هستید که دارای سیگنال کنترلی دوطرفه اینترکام و یک کانتکت رله می‌باشد. همه این سیگنال‌ها نیازمند ارتباط بین محل نصب دوربین‌ها و اتاق کنترلی است که چندین کیلومتر دورتر از محل می‌باشد. در گذشته شما مجبور بودید که از کابل مسی برای هر سه سیگنال به طور مجزا استفاده کنید و حتی ناگزیر بودید برای سیگنال‌ها از تقویت کننده هم استفاده کنید. اما اکنون با یک مدیا کانوتر شما می‌توانید چندین سیگنال با ماهیت‌های مختلف را مالتی پلکس کرده و همه آنها را از طریق فیبر نوری تا مسافت‌های طولانی نیز ارسال نمایید. این راه حل به شما این امکان را می‌دهد که از کابل کمتر و تجهیزات کمتر که خود باعث کاهش پتانسیل خرابی می‌شود استفاده کنید.
 ارتباط تلفن، دیتا و صوت
مدیا کانوترها برای انتقال انواع مختلف پروتکل‌های دیتا از جمله RS-232, RS-485, RS-422 و همچنین برای انتقال خطوط تلفن نیز استفاده می‌شوند. دیتا در مدیا کانوترها برای ارتباط کیبردهای کنترلی دوربین‌ها و یا پنل‌های کنترلی استفاده می‌شود. همچنین مدیا کانوترها قابلیت انتقال نقطه به نقطه خطوط تلفن و قابلیت انتقال صوت به صورت نقطه به نقطه را نیز دارند.

 شبکه
کاربردهای شبکه‌ای مدیا کانوترها از آن دست موضوعاتی است که اکثر ما به آن فکر می‌کنیم و برایمان اهمیت دارد. این مدیا کانورترها برای اتصالات شبکه‌ای بین ساختمان‌های بزرگ و محیط‌های وسیع بسیار ایده آل است. این تجهیزات برای پشتیبانی از Ethernet، Fast Ethernet با سرعت‌های گیگا بایت در دسترس هستند.
سوییچ‌های فیبر نوری نوع دیگری از مدیا کانوترها هستند که علاوه بر داشتن همه نقاط مثبتی که تا کنون ذکر شد، دارای قابلیت خاص دیگری نیز هستند. این سوییچ‌ها می‌توانند ترافیک عبوری از خود را مونیتور کنند. به این ترتیب که از طریق این مونیتورینگ می‌توان دیتای مناسب را به مقصد هدایت و یا دیتای دیگری را ممنوع کرد تا کاربری شبکه بالاتر برود.در واقع این سوییچ‌ها هم به صورت مالتی پلکسر و هم کنترلر سیگنال مالتی پلکس شده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

امروزه اترنت و شبکه‌های مبتنی بر IP گسترش روزافزونی داشته است. آنها برای کنترل سیستم‌های تهویه مطبوع، روشنایی‌ها، تلفن و … در سیستم‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدیا کانوترها و سوییچ‌های شبکه با قابلیت فیبر نوری می‌توانند در هر جایگاهی از سیستم‌های حفاظتی مورد استفاده قرار بگیرند. جایی که شما معمولا از کابل مسی استفاده می‌کردید.

محصولات مدیا کانوتر با سرعت زیادی طیف گسترده‌ای از راه حل‌های مناسب را برای نیازهای حفاظتی شما ارائه می‌دهند. مدیران آینده نگر و هوشمند سیستم‌های حفاظتی، که به دنبال تجهیزاتی با کیفیت بالاتر، کارایی بیشتر و با نصب ساده تر هستند از فیبر نوری و مدیا کانورترها جهت استفاده در پروژه های خود استقبال فراوانی داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *