دستگاه تأمین برق بدون وقفه (UPS)

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به تبع آن افزایش قیمت تجهیزات الکترونیکی و نیز هزینه بالای تعمیرات اهمیت موضوع سرویس و نگهداری دستگاه‌های الکترونیکی بیش از پیش مورد توجه صنایع کوچک و بزرگ و حتی مشاغل کوچک قرار گرفته است که هدف از این مقاله کمک به افزایش طول عمر دستگاه‌ها و نیز اهمیت مبحث سرویس و نگهداری دستگاه‌ها و به طور خاص سرویس و نگهداری یو پی اس می‌باشد.
دستگاه تأمین برق بدون وقفه (UPS) در زمان­های قطعی برق، افت یا افزایش ولتاژ، نوسانات شدید الکتریکی و نیز فاصله زمانی تا تولید برق توسط ژنراتور یا منبع تغذیه اضطراری، از تأسیسات و تجهیزات الکترونیکی پشتیبانی می­‌کند. از آنجایی که نوسانات و اعوجاجات برق می­تواند عمر مفید تجهیزات الکترونیکی را کاهش داده و باعث آسیب رساندن به آن­ها شود، در اکثر اوقات به یک دستگاه یوپی اس (آنلاین) نیاز است تا از طریق گرفتن نوسانات برق شهر، اینگونه وسائل با یک جریان برق ثابت و بدون نویز تغذیه شوند.
دستگاه‌های برقی حساس
نوسانات به وجود آمده در برق شهر باعث آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی می‌شود که در این بین تجهیزات حساس نسبت به بقیه این تجهیزات آسیب پذیر‌تر بوده و سبب ایجاد خسارات سنگین و صرف هزینه برای تعمیرات می‌شود که از جمله تجهیزات حساس الکترونیکی می‌توان موارد زیر را نام برد:
تجهیزات حساس شبکه‌های کامپیوتری
تجهیزات پزشکی
سیستم‌های مخابراتی
ماشین آلات cnc
راه حل جلوگیری از خسارت وارد شده به تجهیزات الکترونیکی بهبود کیفیت برق مصرفی این تجهیزات می‌باشد. لذا مهندسین برق در دنیا استفاده از یو پی اس‌های آنلاین و یا آفلاین را پیشنهاد می‌کنند که یو‌پی اس‌های آنلاین برای تجهیزات حساس و گران قیمت و نوع آفلاین آن برای تجهیزات با حساسیت کم کاربرد دارند.
انتخاب یو پی‌اس مناسب و در عین حال سرویس و نگهداری آن امری تخصصی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد که در این راستا لازم است با متخصصین این حوزه مشورت‌ صورت گیرد.
عوامل موثر در عمر مفید یو پی اس:
با توجه به استاندارهای موجود عمر مفید ups‌ها حدود ده سال می‌باشد که عمر این تجهیزات به عوامل زیر وابسته است:
شرایط محیطی ( دما، رطوبت، تابش مستقیم نور آفتاب و‌…)
کیفیت قطعات مورد استفاده در ساخت آن
انجام سرویس و نگهداری با برنامه مشخص و تحت نظر متخصصان
با داشتن یک برنامه سرویس و نگهداری UPS مناسب، یک یوپی اس حتی می­تواند تا 20 سال به صورت قابل اطمینان عمل کند و هزینه‌­های تعمیرات و خسارت‌های احتمالی به طرز چشمگیری کاهش یابد.
خدمات سرویس و نگهداری ups
اهمیت سرویس و نگهداری UPS دوره‌ای (بويژه برای مراکز حساس)
مواردی از قبیل مراكز داده، مراكز تماس، بانك‌ها، بيمارستان­‌ها، کارخانجات و تجهیزات اداری همگی به دستگاه‌های یوپی اس با کیفیت نياز دارند تا از داده­‌ها و تجهيزات در هر زمان محافظت کنند. برای اینکه عملکرد یک دستگاه یو پی اس قابل اعتماد و پایدار باشد، نیاز به نگهداری مناسب، دوره­‌ای و پیشگیرانه دارد. داشتن یک برنامه منظم سرویس و نگهداری یو پی اس به همان اندازه انتخاب یک دستگاه UPS مناسب اهمیت دارد. هدف از این مقاله بررسی عوامل تأثیرگذار در افزایش طول عمر یوپی‌اس و نیز اهمیت مبحث سرویس و نگهداری یو پی اس‌ها می‌باشد.
عوامل موثر در کیفیت خدمات سرویس و نگهداری یو پی اس
برای افزایش عمر یو پی اس و وسائل الکترونیکی و اطمینان از عملکرد مناسب این تجهیزات، بسیار مهم است که شما تکنسین­‌های کاملاً حرفه­‌ای و ماهر در اختیار داشته باشید تا بتوانند سرویس و نگهداری یوپی اس و تجهیزات مربوطه را به بهترین نحو انجام دهند.
مزایای انعقاد قرارداد سرویس و نگهداری یوپی اس:
از مزایای انعقاد قرارداد سرویس و نگهداری می‌توان به صرفه جویی در وقت و هزینه و افزایش طول عمر یو‌پی‌اس اشاره کرد. به طور مثال وارد شدن گرد و غبار به داخل دستگاه و به تبع آن کثیف شدن فن‌ها سبب از کار افتادن سیستم خنک کننده یوپی‌اس شده و باعث آسیب رسیدن به بورد قدرت آن می‌شود که با انجام سرویس و نگهداری یو پی اس زیر نظر متخصصین می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
امروزه شرکت‌هایی خدمات سرویس و نگهداری یو پی اس‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، اما نکته حائز اهمیت در عقد قرارداد با آن‌ها موارد و خدمات ذکر شده و پرسنل متخصص برای انجام این خدمات می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
خدمات سرویس و نگهداری یو پی اس و باتری
از جمله خدمات ارائه شده در قراردادهای این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بررسی درجه حرارت کلیه نقاط ups و باتری‌ها با استفاده از دماسنج لیزری
بررسی نمودن مقادیر ورودی و خروجی براساس استاندارد IEC-62040
قرار دادن یو پی اس جایگزین در اختیار مشتری تا تعمیر کامل در صورت بروز خرابی
چک کردن کلیه اتصالات ورودی و خروجی یو پی اس
بازرسی فن‌ها و نظافت آن‌ها در صورت لزوم
تحویل صورت جلسه تعمیرات و نگهداری و اخذ تاییدیه از کارفرما
بسته به نوع یو پی اس و باتری­‌ها و تجهیزات مورد اتصال، برنامه­‌های سرویس و نگهداری از لحاظ زمانی تغییر می­‌کنند، زیرا بعضی از موارد فقط باید سالانه بررسی شود در حالی که سایر موارد باید به صورت سه ماهه یا حتی ماهیانه بررسی شوند.

مزایای خدمات سرویس و نگهداری یوپی اس
افزایش طول عمر UPS و باتری­‌ها و کاهش هزینه‌­­ها در اثر پیشگیری از خسارات احتمالی
مقرون به صرفه بودن خدمات سرویس و نگهداری در مقایسه با هزینه­‌های انجام آن توسط مشتری (شامل هزینه تجهیزات مورد نیاز و پرسنل فنی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *